Fortsätt till huvudinnehåll

Farriin Qalin W/Q, Mustafe A. Nuur




   
Kolka qof uu buug qoro, buuggaasi wuxuu yeeshaa akhristayaal gaar ah, buug kasta cid kastaaba ma akhrisan karto! Qoraha kolka hore garanaya ujeeddada uu buugga u qorayo laftiisu wuxuu leeyahay cid uu ugu talo galay in ay buuggiisa akhrido oo ka falceliso. Buugna waa kii laga falceliyo ee uu qoruhuna wax ka korodhsado. Sidaa cagsigeeda qorayaasha Soomaaliyeed waxay wax u qoraan in shaqadaa ay qabteen gebi-ahaanteed aanay ammaan waxaan ahayni kaga soo noqonin. Taasina waxay sabab u noqotay korriin la’aan iyo horumar la’aan qoraha iyo qalinkiisa ba ku dhacday.



   Suugaanta Soomaalidu ay caanka ku tahay waa tix. Tiraabta oo loo yaqaan suugaanta qoran ee sheeko faneeddu ka mid tahay way ku yartahay, guud ahaanna qoraalka oo dhan ayaa Soomaalida ku yar , oo wax ba ma qoraan.  Waayahaa nolosha ee ay la legdemayaanna waxay iskugu dhiibdhiibaan hadal ka iyo sheekada. Sheeko faneedda oo ah ta ugu caansan buugta la qoro, Soomaalida kuma badna, kuwo cilmi ah amma taariikho ah na hadal kooda ba daa!

    Tan iyo intii farta Soomaaliga la qorayna buugaag sacab muggii ah oo sheeko faneeddo ah ayaa la qoray. Mid ba heer buu taagnnaa, midba waayo ayuu ka warramayay, haddana guud ahaan way isku   wada eekaayeen ama isku wada eegyihiin oo jacayl iyo waayo dhallinyaro ayay u badnnaayeen.

   Haddaba, iyada oo wakhtigan laga soo kabanayo burburkii ay dagaalladii waddanka ka dhacay ay laamaha nolosha Soomaaiyeed oo dhan gaadhsiiyeen, waxaa soo kacaya dhallinyaro badan oo wax qoraysa, qoraal kaasi ha u bato taariikho dad dhintay iyo qaar noolba noloshooda laga qorayo ama sheeko faneedyo. Horumarkaa waxaa garab socda dhibaatooyin ka dhallanaya xorriyadda iyo iskufuranka adduunkii maanta ka jira.  Su’aalo badan iyo doodo wax laga dheefi lahaa ayaa ka curanaya heerka qorista buugaagta farsoomaaliga lagu qoro wakhtiyadan danbe.
Nasiibdarro se waxay tahay, ma jiraan  madal iyo cawaysyo u abaabulan hirgelinta doodaha mawdduucyada bulshadu ku kala duwantahay ee heerka qorista buugta iyo horumarinta qoraha. Way jiraan madalo buugta lagu bandhigo iyo qaar lagu akhriyo oo la iskugu yimaaddaa; inta badan se qoraha waxba ugama kordhaan’e, waa lagu madaddaashaa ammaan ciidda ka badan oo uu u qalmo ama aanu u qalminna waa loo miisaa. Sida uu akhristuhu wax uga korodhsado buugaagta ayuu qoruhuna ugu baahanyahay in uu wax ka korodhsado akhristayaashiisa.  Qoraha wakhtiganise waxa uu u muuqdaa in aanu u baahnnayn in uu wax korodhsado.

   Ummad ahaan waxa aynu xaq u leennahay in sida aynu u noolaanayno innagu xarriiqanno; haddii la inoo xarriiqo se guusheennuna waxay ku qiimaysnnaan doontaa sida qof kale u eegyahay in aynu innana u eekaano, u qorno, u soconno, iwm.  Dhexdeenna waxaynu xaq iskugu leenahay in aynu kala duwannaanshaheenna garaad isku tixgelinno.  Taa macnaheedu ma aha in aan la isa sixin ama la is dhaliilin. Fekerka ay tahay in kala duwannaanshihiisa la isku tixgeliyaa waxa uu yahay hab-nololeedka shaqsiga ah iyo rumaysnnaanta afkaarta dhaqaale, siyaasadeed, diimeed,iwm.

   Haddii qof buug qoro, jaadka uu doono ha noqdee, cid baa akhrida. Qoraha laftiisuna wuu ogyahay in buuggii uu qoray la akhriyi doono. Sidaa kolka ay tahay, dadka buugga akhriyayaa waxay leeyihiin fahan kala wada duwan, nolol kala duwan, waayo iyo waayo-aragnimo aan midina mid la mid ahayn, ugu danbayn da’dana way kala duwanaanayaan. Dadkaasi oo rag iyo dumar lehi buugga ay akhriyeen isku si uguma muuqdo. Inyar baa se wixii ay buugga kala kulantay sheegta, inta kalena uurka ayay ku haysataa.
Qoraha buugga waxaa u hiiliyay qofka wixii uu buugga ku arkay sheegay, qoray ee daabacay; si uu u tuso falcelinta ka soo noqotay shaqadii uu qabtay. Qoruhu laba faa’iido ayuu joogaa: marka koowaad in qof kale shaqadiisii wakhti geliyay oo akhriyay waa u sharaf iyo faa’iido, in aragti togan ama tabani ay buuggiisii kaga soo noqotayna waa faa’iido kale. Sababta oo ah falcelintu waxay markhaati cad u tahay in buuggiisii iyo wixii ku qornaa la arkhriyay oo la dheefshiiday oo maskaxdu soshay oo wixii ay diidday iyo tii ay u bogtay ba soo celisay oo soo gudbisay.  
Intaa waxaa dheer, qoraha buuggiisu uu muran iyo doodo ka dhex abuuro bulshada isna waa u falcelin wanaagsan oo qoraha ku dhiirrin doonta in uu yeesho ku dhac uu farshaxankiisa ku horumariyo. Adduunka lama arag qoraa falanqaynta ay akhristayaashiisu ku sameeyeen buuggii uu qoray ka daba yimaadda, oo isku daya in uu difaaco. Waa badawnimo iyo dhaqan farshaxanka qalinka dibadda uga baxsan.  

   Taa waxaa la mid ah, qof buugga uu qoray iyo waxa uu ku qoray midna aan ka jawaabi karin, sababta uu u qorayna aan garanayn. Buuggu dhaqan iyo farriin buu sidaa, erayga qoranina sida uu u muuqdo uma sahlana. Wuxuu leeyahay quwad iyo duufsi mawjado ah oo uu qof dhan noloshiisa ku jiheeyo oo dhanka kale u malmalo. Farshaxanka asalnimadiisa waxaa lagu macneeyaa in aanu cidna ku dayan. Sheekooyinka jacaylka iyo nolosha dhallinyarada ama si koobanba sheeko faneedda oo qorayaasha da’da yar ku badani waxaa ka maqan asalkii iyo sumaddii lagu garan lahaa. Ugu horreyn  ma laha farshaxan debecsan oo kuu sahla in aanad akhriska cidhiidhi ku dhex dareemin. Waa erayo soo mutuxan oo engegen oo carrabka kaa mudaya. Soomaalidu waxay tidhaahdaa “Hilib miid leh iyo hadal murti leh midna lagu mergado” 

Is difaaca uu qoruhu kala hortago akhristayaasha, mar kale waxa ay dhaawac toos ah wadnaha kaga gantaa qoraha laftiisa. Weerar-celinta qoruhu kula kaco wixii qoraalkiisa laga sheegay waxa ay tilmaan cad u tahay heerka wacyiga “qoraha.”   Maantana horteenna ayay taallaa!  “Qore” gefefkiisii isku deyaya in uu difaaco, oo haddana qaar hor leh sii muquuranaya.

   Qaawinta qisooyinka dareenka labka iyo dheddiga ee qorayaasha qaarkood ay farshaxanka moodaan waa gefka ugu weyn ee suugaanta laga galo: dunida reer Galbeedka oo qorista iyo farshaxanka buugaagta la yidhaahdo mala’aawaalka soo qorayay kumannaan sanno, lagama jecla sheekada qaawan ee saamaynta ku leh dareenka jinsiga ah ee ragga iyo dumarka dhex marta. Inta badan qisooyinka xidiidhsan ee buugaagta sheeko faneeddu waa laba qaybood oo waaweyn: sheeko-yareed (storyline) kugu ridaysa qisada weyn, iyo midda sheekada weyn ee qisada buuggu ku aroorayso (plot). Haddaba, haddii qisada buugga ee [w]eyni ay ku meeraysato wiil iyo gabadh is fuulay, kolkaa buug ma aha  e waa qashin!

Waxaan qirsanahay in dadka uu qoruhu buug sheeko ah u xulanayaa ay bini- adam  yihiin, malaa’ig na aanay ahayn. Kolkaa waa in dhaqankii dad laga filan lahaa iyagana lagala kulmaa. Quruxda farshaxanku se waxay tahay in aanay qisadu dad is fuulay ku koobnnaan ee meel wax tar leh ku aroorto.

   Xeerka qalinku leeyahay waxa uu yahay in uu ujeeddo leeyahay. Qalin ha qaadin haddii aanad ujeeddo ka lahayn. Waajibka qoraha saarani waa intaasi.

Wixii buuggaaga kaaga soo noqda aqbal. Falcelintu waxay markhaati ka tahay in buuggii gaadhay dadkii kala wada duwanaa ee aad ugu talo gashay.

   Buugga iyo qorihiisa miyuu xidhiidh ka dhexayn karaa? Su’aashaasi waxaan u dayn akhristayaasha. Waxaan se ku dari doonaa, talogalka uu qof ku talo galo in uu buug qoro waa in aanay ku koobnaannin uun in sheeko sheego, balse waa in farshaxankiisu afka laftiisa iyo farta ba uu waxtar u leeyahay. Farshaxanka qoraha waa in wax laga bartaa, oo xidhiidhka sadarrada iyo cabbirka uu hummaagyada saarayo laga bartaa, waa in laga bartaa ereyada uu u xulanayo xilliyo gaar ah, dhacdooyin gaar ah,  duruufo gaar ah, iyo haasaawaha sheekada dhexdeeda.

    Bulshadeennu waxay u baahantahay in ay dib u dhisato oo horumariso dhammaan laamihii nolosha ee midiba midda kale kaabaysay. Si gaar ah akhriska horumarkiisa iyo qoristuna waa in ay wada socoto oo si is-le’eeg ay u horumaraan. Dhallinyarada buugaagta qoraysa waxaa la gudboon in ay wax akhriskana badiyaan.

   Ugu danbayn maanta buug sheeko mala’awaal ah waxaynu uga baahi badannahay buugaag nolosheenna rasmiga ah, ta wakhtigan, tii shalay iyo ta berri ba laga qoro. Waayaha nolosha Soomaalida ee 50 kii sanno ee ugu danbeeyay wuxuu ka mid yahay kii ugu darnnaa ee ummad ama qoomiyad dunida ku nool soo mara. Haddana duruufahaa qallafsan tiro kooban oo buugaag ah ayaa laga qoray; gaar ahaan ku qoran Afsoomaali. 

Mustafe A. Nuur
manmustafa@gmail.com

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Dareenka gaarka ah ee maansada Xasan Xaaji Cabdilaahi Xasan (Ganey)...Caashaqani muxuu gabay, laba guusha wada jecel, god muxuu ku kala riday, laba guur isku ogaa, geerida mid yidhi hoo!!!

Taariikh-nololeedka Xasan Cabdilaahi Xasan (Ganey) Dhulku saacu wada gaadh Waanu kala sed roonyee Meel idaha seel u leh Riyahana salool u leh Oo geela saar u leh...... ... Xasan Xaaji Cabdilaahi Xasan "Ganey" "Anigu waxaan ku dhashay duleedka Degmada Bullaxaar oo ka tirsan Gobolka Saaxil, waxaanan filayaa da’daydu inay tahay ilaa 6o Sano(oo ku beegan meelahaa 1944 kii ), waayo, markii aan dhashay meel miyi ah ayaan ku dhashay laakiin isma yaraynayo in aan wax isku daro mooyee, aniga oo dhawr iyo toban jir ah oo kuray ah ayaan markaa ka imi miyiga Bullaxaar oo waxaan imid magaalada Berbera kadibna waxaan shaqo ka bilaabay Hudheelada sida Hudheelkii Cumar Isteeri, markii dambana waxaan u soo wareegay Hargaysa oo xilligii inqilaabkii Xasan Kayd ay wadeen. Waxaan ka shaqaynayay hudheelka Union-ka, markii la odhan jiray Bakayle Qalad.

Falan-qaynta maansada: Quruxda maansada Cabdi Adan (Qays) iyo Maxamed Ibraahin (Hadraawi) Q-3aad

Qaybtan oo ah qaybta ugu danbaysa ee "Falan-qaynta Maansada Hadraawi iyo Cabdi-Qays", waxa aan ku eegi doonaa dhawr maanso oo kookooban. Waxa aan sidii qormooyinkii hore, wax ka taaban doonaa kala duwanaanshaha maansada Hadraawi iyo Cabdi-Qays ee hadana labaduba yihiin kuwo la jecelyahay.

Gorfayn: Buugga Taariikhda Soomaalida (2020) ee uu qoray Jaamac M. Qaalib

AFEEF Maahmaah baa ahayd; "hadalkaaga hortii afeef baa la dhigtaa aqalkaaga hortiisana ood weyn baa la dhigtaa". Ujeeddada qoraalkayga ku saabsan dibu-eegista buugga "Taariikhda Soomaalida ee uu qoray Jenaraal, Jaamac Maxamed Qaalib, waxa ugu mudan in aynu helno taariikh sugan oo sax ah. Taariikh aan kolba dhan loola guurin, taariikh aan ku salaysnayn cadho iyo wax iska caabbin. Dhaxalka ummadi ka tagtaa waa taariikhdeeda, dhaqan-dhaqaale, siyaasadeed oo ay jiilasha danbe u aayaan. Si ay u ogaadaan wixii qalad dhacay iyo in aan dib loogu dhicin. Waxa jira wax u gaar ah buslsho kasta oo Ilaahay ku abuurray deegaan ka mid ah Adduunka. Soomaalidu waxay ka mid tahay bulshooyinka ku nool Geeska Afrika, iyagoo weli ku jira habdhaqankii geeljiraha ayaa la doonay in Qarannimo la samaysto.