Nuxurka Buugga "Sooyaal 2012" ee uu Qoray Cabdiraxmaan C. Guribarwaaqo iyo Dareenka ka Dhashay 2018ka
Hordhac
Maalmahan waxa aad loo hadalhayey buugga la magacbaxay SOOYAAL ee
uu qoray Cabdiraxmaan C. Guribarwaaqo. Buuggaas oo gacantayda soo galay 2012kii
ayaan jeclaystay in aan dareenkayga ka dhiibto, maadaama siyaabo kala duwan loo
sharxay, gaar ahaan gabayo ku jira oo aad looga cadhooday. Qalad maaha in wax
la diido. Laakiin waxaa muhiim ah in aad buugga aragto, oo akhrido, si aad
adigu dareenkaaga u cabbiri karto. Waa laga wanaagsanyahay in haddii war lagu
soo gaadhsiiyo aanaad hubsan. Dadkuna isku fikir ma noqon karaan ee qofba si
buu wax u arki karaa, waana sababta ay muhiimka u tahay in loo talobadsado, wax
kasta oo aad go'aaminayso oo saamayn ku yeelan kara dadka. Marka aad si daacada
oo Ilaah kugu ogyahay wax u saxayso ama qalad u tilmaamayso bulshada, waxa
habboon in aanaad qalad ku sixin qalad kale.
Qoraaga buugga qoray maanta waa wasiirka Warfaafinta ee
Somaliland, sidaa awgeed la yaab ma laha in buug la qoray 6 sannadood ka hor
wax laga weydiiyo, waayo maanta waa masu'uul Qaran. Waanay habboontahay qof
kasta oo xil qabanaya in wax laga ogaado qoraalkiisii iyo qawlkiisii hore.
Inkastoo aynaan taa u bislayn, haddana lama yaabayo soo hadalqaadka buugga la
qoray 2012. Waxaase farta innoogu fiiqay nin la yidhaahdo Beddel. Haddaba waxa
yaab ah, sida la inoo sheegay in Beddel iyo Guribarwaaqo aanay isku cusbayn, oo
hawli dhexmartay beri hore, oo uu wax tirsanayey Beddel, taasi waxa ay u
muuqanaysaa inuu Beddel weerar ku yahay wasiirka oo xilka ku cusub ee aanay ka
ahayn wax sixid.
Xaalku si kastaba ha ahaado'e buugga Sooyaal, anigoon lahayn wax
ceeba laga heli maayo oo uu qoray qof banii'aadam ah, oo qaldami kara, ayaa
waxa aan diidey hadalada odhanaya buugga waa in la gubaa. Horta buuggu muxuu ka
hadlayaa? Waxa uu ka hadlayo waa la naqdiyi karaa, gabayada run ahaanshahooda
waa la raadin karaa. Wixii been noqdana waxa furan in qoraagu sheego halka uu
ka keenay, sida aan buugga ku arko, inta badan qoraalada buugga ku jiraa waa
kuwo leh raadraac.
Muxuu Buuggu Ku
Saabsanyahay?
Buugga waxaa sal u ah, dhalliilo uu lahaa Maxamed C Xasan. Dabcan
odhan maayo buugga waxa ku qoran oo dhan waa dhalliilihii uu lahaa Maxamed
Cabdulle Xasan, wax ka xun iyo dhibaatooyin aan la soo koobi karin inuu
bulshada soomaalida u geystay, baa aynu dad badan ka soo gaadhnay oo ka
sheekayn jiray. Laakiin weydiintu waxa ay tahay hore buug miyaa looga qaray
baalka dhalliisha uu lahaa IHN, Maxamed Cabdulle Xasan? Haa, waa ay jiraan mase
badna. Raadraaca uu Cabdiraxmaan sameeyey waa kuwo ku aroora buugaagtaa hore ee
laga qoray sida bugga uu qoray Yaasiin Cismaan Keenadiid 1984kii. Raadraaca
buugga waxa aad ka arkaysaa dhammaadka buugga ilaa 25 buug oo uu qoraagu ka soo
tixraacay qoraalka buugga ”Sooyaal”.
Waxaadse ogaataa buugaagta ugu badan ee laga qoray Maxamed C.
Xasan waxa ay qariyaan wax alla wixii dhalliil uu lahaa halgankaasi. Waxa ay
dhalliisha saaraan soomaalida intii diiddey hoggaankiisa uu doonay inuu xoog ku
maamulo dadka inta ka ra’yiga duwan ama ku abtirsanayey Dariiqooyinkii markaa
jiray ee Qaadiriya iyo Axmediya, oo uu ku qasbayey inay isaga raacaan oo
qaataan ”Saalixiya”
Qof ahaan anigu taariikhda Maxamed C. Xasan, mar waan ku faanaa,
oo waa marka uu yahay nin soomaaliyeed oo taariikh dheer dagaal kula jiray
Ciidamadii Ingiriiska. Marna waxa aan ogolahay in wax laga ogaado sababihii dadka
soomaalidu uga soo horjeesteen. Inta badan buugaagta aan arkay ee hore looga
qoray Sayid-Maxamed Cabdulle Xasan, dadka waxa ay ka dhigaan Gaalo-Raac iyo
Daraawiish, taasoo weliba la sii sharxo oo beelaha qaar laga sii dhigo inay
gaalada u adeegayeen, ahaayeenna dad aan garaad lahayn. Sharraxaaddaas oo ah
gef laga gelayo bulshadii soomaalida ee berigaa noolayd.
Tusaale yar aan ku soo koobo, meelihii bilawgiiba laga diiday in
lagu raaco hawshii uu ula yimi Ina Cabdulle Xasan bulshadii soomaaliyeed.
Markii uu Berbera ka yimi waxa uu bartilmaameed ka dhigtay Guriga Dariiqada
Sheekh. Goobtaas waxaa aasaasay Sayid-Aadan Axmed Madar, oo ilaa hadda qudbigiisu
ku yaallo isla goobtaa. Inkastoo xilligaa ay ugu xoogbadnayd deegaanka
soomaalida oo dhan Dariiqada Qaadiriya, balse Sayid-Adan waxa uu halkaa ka
unkay Dariiqada Axmadiya/dandaraawiyah.
Maxamed Cabdulle Xasan waxa uu ogaa in halkaas ay ka jirto
Dariiqada Axmadiya, isaguna waxa uu watay ama uu Maxamed Saalax oo fadhiyey
Maka uu u soo wakiishay Dariiqada Saalixiya, oo markii hore ka mid ahaan jirtay
Axmadiya, intii aanuu Maxamed Saalax ka cadhoon culimadii
Axmadiya/Dandaraawiyah ee aanuu ka bixin oo aanuu samayn Dariiqada Saalixiya.
Haddaba markii uu Maxamed C. Xasan ula yimi Saalixiya culimadii Dariiqada
Sheekh, waa ay diideen iyagoo u arkayey inuu hoggaaminayo qayb ka fallaagowday
Dariiqadii Axmadiya. Ka dib waxa uu u gudbay deegaanka Oodweyne, halkaas oo uu
markii danbe ka soo weeraray Culimadii Dariiqada Sheekh, waanuu gubay aqalladoodii,
iyaguna waxa ay galeen buuraha dhinaca galbeed kaga beegan magaalada Sheekh.
Ogsoonoow, bulshada soomaalida intooda badanina waxa ay ka mid
ahaayeen Dariiqada Qaadiriya. Sidaa awgeed dhinaca Culimadii diinta kamuu helin
taageero, ee waa ay ku gacansaydheen. Miyaa la odhan karaa dadkaasi waxa ay
ahaayeen gaaloraac, mise arrimo ku sinnaa aqoontoodii ayey isku diideen? Anigoo
sidaan horeba u tibaaxay ku faanaya halgankii Sayid-Maxamed Cabdulle Xasan
ayaan haddana ogsoonahay in wixii lagu diiday aanay ahayn gaalo-raacnimo ee ay
jiraan waxbadan oo lagu diiday.
Dhinaca Madaxdhaqameedka, waa ay iska horyimaaddeen, Garaaddo iyo
Salaadiin bilawgii taageeray, oo markii danbe ka horyimi, waa uu dilay, wax
qarsoonna maaha. Qaladaadkaa waaweyn ee uu galay Maxamed C. Xasan IHN, in wax
laga qoro, waxdiidayaa ma jiraan. Haddii kale qoraalladaa hore ayuunbaa jiri
doona ee odhanaya Daraawiish iyo Ina Cabdille Xasan ayuunbaa wax garanayey
dadka inta kale waxay ahaayeen dad caammo ah oo indho la'.
Maxaa kale ee uu buuggu ku
saabsanyahay?
Buugga Sooyaal waa buuggii iigu horreeyey ee aan ka akhristo
heshiisyadii beelaha reer Somaliland ay la galeen Saancaddaalihii Ingiriiska.
Waa heshiisyadii oo faahfaahsan, odayaashii heshiisyadaa saxeexay, goobihii
heshiisyadaasi ka dhaceen iwm. Qaybtani, waa qayb aad u mihiim ah marka laga
hadlayo taariikhda Somaliland. Heshiisyadaasi waxa ay ka dhaceen Cadan, Seylac
iyo Berbera waxay bilaabmeen 1884kii waxaanay soo dhammaystirmeen 1886kii.
Inkastoo uu Ingirsiiku dafiray berigii danbe, laakiin waa taariikh cad oo
odayaashii xilligaasi ay heshiis la galeen Ingiriiskii, kaasoo ahaa ilaalin iyo
in aanuu dalkooda siduu doono ka yeeli karin. Waxa laga yaabaa dalalka Afrika
in aanay heshiisyo kuwan soomaalidu gashay, la mid ahi meelnaba ka dhicin, ma
hubo waase wax la baadhi karo. Waxaana la odhan karaa Somaliland Protectorate
ayey ahayd ee ma ahayn dal ingiriisku gumaysanayey oo siduu doono ka yeelayey,
wixii aanay dadku fahmi karayn mooyaane. Wax kasta oo ay tuhmaan waa ay ka
diidi jireen, isaguna tallaabo ayuu dib u qaadi jiray.
Waxa kaloo buugga ku jira.
Qaybo la odhan karo waxa uu qoraagu gorfayn ku sameeyey buuggii Aw
Jaamac Cumar Ciise oo saddex Nuqul kala ah, kii 1976kii, 1999 soo baxay iyo kii
lagu daabacay Jabbuuti ee soo baxay 2005. Saddexdaa nuqul waxa ku jira qoraallo
aad mooddo in ujeeddo laga lahaa. Sida gabaygii Ina Cabdille Xasan ee ay ku
jirtay "Ciisaha Bakhtiga Hiigayiyo Huqay Midgaanbaa leh" Diiwaankii
1976kii wax faahfaahin ahi lama socon, laakiin markii lagu daabacay Jabbuuti,
waxa la raaciyey faahfaahin odhanaysa Ciise waa Ciise Muuse/Habar Awal. Buuggan
Sooyaal ayaa si fiican inoo soo hordhigay arrinkaas loo badheedhay.
Waxa kaloo nuqulkii Diiwaanka Sayidka ku qoran in ay u tegeen Sh
Maxamed Saalax oo ahaa shiikhii Ina Cabdille Xasan IHN, laba shiikh oo caan ka
ahaa dhulka soomaalida oo kala ahaa Sh Ismaaciil iyo Sh Cali Nayroobi. Nuqulka
danbe ee lagu daabacay Jabbuuti waxa ku qoran inuu saddex ku ahaa Sheekh Madar
oo fadhiggiisu ahaa Hargeysa. Labada sheekh ee hore waa niman wakiil ka ahaa
Dariiqada Saalixiya, oo u tegay sheekhoodii Maxamed Saalax, halka Sheekh Madar
uu ka ahaa wakiil Dariiqada Qaadiriya, waa been abuur cad. Arrimahaas iyo kuwo
kaloo badan ayuu buugga Sooyaal, innagu baraarujiyey.
Maxaa la qoonsaday?
Gabayga dad badan ka cadhoodeen ee buugga ku qoran waa afar sadar,
dabcan ujeedada qoraagu way caddahay oo waxa uu tusaalaynayaa in aanay dhaqan
ahaan iyo diin ahaanba qummanayn in haweenka la aflagaadeeyo. Sidaa awgeed ayuu
leeyahay, gabaygaas ninkii tiriyey wuu ka dhaartay, waase la xukumay, oo lagaga
saaray gabayaanimadii. Tusaalahaasi waxa uu qoraagu ku iftiiminayey, in aan
gabayada Ina Cabdulle Xasan wax xukun ah lagu sheegin iyo in nin shiikh ah oo
laga danbeeyaa uu gabayadaa aflagaadada ah tiriyo aanay isqabanayn.
laakiin saddex qodob, waan dareemayaa in loo baahanyahay. 1. In qoraagu
buugga si mug leh u sharxo goor ay ahaataba 2. In qoraagu halka uu ka soo
raadraacay gabaygaas dib ugu noqdo, oo hubiyo isla markaana sharxo ujeedadii uu
ka lahaa. 3. Dadka Toojka innoogu qabanaya sadarada kooban ama baal ka mid
ah buugga inay Ilaahay ka baqaan, oo fidnada ay dadka ku dhextuurayaan ka
waantoobaan. Waxa qoraaga ka muuqata inuu wax hagaaji islahaa, laakiin waa
cashar laga baran karo wixii qoraal gelaya ee magacdhebaya reer ama reero ama
shaqsiyaadba.Waxa kaloo ila habboon, gabayada Ina Cabdille Xasan IHN, meelaha
ay ku jiraan erayada aan akhriska ku habboonayn, in si kale loo sheego oo
shareeran. Arrimahaasi waa talo aan u soo jeedin lahaa qoraaga.
Beddel oo ah ninka caroogga qaatayna, waxa aan odhan lahaa, sidaa
waa laga habboonaa, oo adigii baa faafiyey wax aan hore loo ogayn, adigii baa
maanta dhigay Internetka meelkasta ku faafiyey, haddii buuggu uu hal danbi
lahaa 100 danbi ayaad yeelatay. Haweenku waa hooyo, oo aynu ugu jecelnahay
dunida, beelna maaha hooyo waa hooyo! ee wadwadka noocaas ah, waa laga
wanaagsanaa. Si sharaf leh oo Milge leh oo asturan baa loo eegi lahaa wixii
qalad ah ee la qoonsado.
Gebagabo.
Buuggu haddii uu dhalliil leeyahay, dheefna waa leeyahay. Ha la
gubo afka way ka weyntahaye yeynaan horseedin dagaal la la galo buugaagta. Ha
la saxo buugaagta inoo soo baxda, ha la tifaftiro, ha la akhriyo. Waxa caddayn
u ah in aynaan waxba akhriyin buuggaa, soo baxay 2012 inta aragtay ee aan
akhriyin ayaa badan ama inta laba jeer la rogrogay la iska dhigay. Qoraayadana
waxa aan leeyahay, aynu la jaanqaadno bulshadeenna, wax badan ayaa u baahan
xeerin iyo xaqdhawr. Qofkastana masuuliyad baa ka saaran dadkiisa, inuu si
deggen oo aan fidno abuur ahayn uu wax u xalliyo. Qoraalka aad qoraysaa, waa
uun qawlkii aad ku hadlaysay. Banii'aadam baynu nahay oo waynu qaldamaynaa,
laakiin yeynaan u badheedhin qaladka.
Alloow Eex Ma Tiraabine Aqoon Haygu
Cadaabin...............Gaarriye, IHN
Nabad iyo Caano
24/03/2018 Iswidhan
Sayid-Axmed Dhegey
mahadsanidiin
SvaraRadera